عنوان الموضوع : شوربه لحرق الدهون وطعمها رائع ونزلت 65ك مع شاى الاسبانى للرجيم
مقدم من طرف منتديات بنت السعودية النسائي

السلام علييكم حبيباتى وقمرات المنتديات
ان شاء الله تكونوا كلكم بخير انتوا واولادكم واهلكم ويهيديلكم ازواجكم
اللهم آآمين
طبعا اللى بيقرا مواضيعى عارف انى كنت فى حرب مع السمنه لمده 14 عام
هاقول نبذ صغييره للى مش عارفه
انا كان وزن تعدى ال127 وده كان آخر رقم شفته بعينى على الميزان بس اعتقد انه وصل ل140 ......... الحمدالله ان الآن 65
وكانت عامل مساعد ط´ظˆط±ط¨ظ‡ عملتها رائعه تنظف القولون وتشبعك كمان وكلها قيتامينات والياف
اولا المكونات
4حبة كوسا وسط مع 3حبة طماطم حمرا وسط مع حبة فليفلة خضرا حلوة ووحدة صغيرة حارة(حامي) مع نص حزمة بقدونس من نصف عيدانها الطرية فقط و2حبة بصل وسط
3كوب ماء ملعقة صغيرة ملح نص ملعقة صغيرة فلفل اسود ناعم وحوالي 3ملعقة كبيرة نعنع اخضر مفروم وانا حبيت ضفلها خضار كمان معروفة بإذابة ط§ظ„ط¯ظ‡ظˆظ† متل 5ورقات ملفوف وكوب جزر وكوب فاصولياء خضرا مسلوقة عشان الالياف يلي فيها وكوب حمص مسلوق كمان عشان البروتين يحسسنا بالشبع و4 فصوص ثوم و2ملعقة زيت زيتون وقطعة من الزنجبيل الاخضر مفروم ناعم
الطريقه
نشوح البصل بالزيت وبعده الثوم وبعده الجزر والكوسا والفليفلة وبعدها الماء وبعد 5دقائق نضيف الملفوف ونتركه يغلي 5دقائق ونضيف الفاصولياء
والحمص وبعد ان يغلي 3دقائق نضيف عصير الليمون والملح والفلفل يعني كل وقت الطبخ لازم ما يتعدى 30 دقيقة عشان ما نفقد الفيتامينات من الخضار وبعدها نطفي النارونضيف النعنع ونحرك شوي ونصب الخضار بالخلاط وونطحنهم وبالهنا والعافية وان شاء الله تستفادو مثلي
(ملاحظة الخضار كلها مقطعة مكعبات صغيرة عشان سهولة الطحن بالخلاط بس اذا بتحبي تبقى الخضار بدون طحن قطعي الخضار على ذوقك
لو عجبيتكم قيمولىوصدقونى طعمها ط±ط§ط¦ط¹ وجربوها كده

>>>>> ردود الأعضـــــــــــــــــــاء على الموضوع <<<<<
==================================

>>>> الرد الأول :
مشكورين جميعا

__________________________________________________ __________

>>>> الرد الثاني :
موفقة حبيبتي الف شكر

__________________________________________________ __________

>>>> الرد الثالث :
صرحه الطريقه مره حلوه وعجبتني

بس بغيت اسئلك هل من جد نزل وزنك منها