عنوان الموضوع : سؤالين فقط من مطبخي
مقدم من طرف منتديات بنت السعودية النسائي

[align=center]السلام عليكم

بنات ايه افضل انواع الللحم انا على طول اشترى لحم الخروف بس ملينا من اللحم بالعضم اطلب ايه نوع لحم يكون افضل الانواع ؟ واللحم المفروم بلاقيه هما مجهزينه ومتغلف بس مش بيكون كويس فاطلب ايه كمان نوع لحم يفرمه يكون احسن حاجة للكفتة مش تفك ؟

سؤال تانى لو تكرمتو انا اشوف وصفات فيها بهار هندى فطلبت بهارات هندية جابلى علبه مكتوب عليه eastern
ومكتوب المحتويات : كزبرة-عدس الحمص-فلفل حار-بذور يانسون-ملح-جوز الطيب-حلبة-كمون-نجمة اليانسون-فلفل اسود-زنجبيل جاف-قرنفل-قرفة-هيل هى دى ولا فى نوع تانى ؟ لو فيه نوع تانى ياريت الاسم بالظبط عشان اقدر اوصله

شكرا لكم [/align]

>>>>> ردود الأعضـــــــــــــــــــاء على الموضوع <<<<<
==================================

>>>> الرد الأول :
بسم الله

بالنسبه للسؤال الاول .اللحم يفضل يكون طازج ويقطع حسب رغبتك .اذا كنتي بالسعوديه .الافضل هو النعيمي وتاخذينه من السوبر ماركت ...والمفروم تاخذين فخذتين وتفرمينها طازج

البهار الهندي يكون كاري او جرام ماسلا .وهو متوفر في كل السوبرماركتات

__________________________________________________ __________

>>>> الرد الثاني :
العانى شكرا على ردك

بالنسبة للحم انا بالبحرين يكون ايه افضل اللحوم

والبهار الهندى هو الكارى ولا الكارى غير لو كان غير ياريت اسم معين للبهار الهندى

شكرااااااااااااا

>>>> الرد الثالث :
الاخت ما قصرت
بنسبه للحم حبيبتي الاحسن انك تشتري من عند الحام بيكون عندو اكيد طازج واذا كنتي بدك للكفته من الاحسن تشتري الحمه وتفرميها على الخلاط مع البصل ولبقدونس وبطاطس
ممكن تضعيها في الفريزر لكن بدون بهار علشان يتغير الطعم
وانا بنسبه لي اختار لحمة العجل يكون صغير وتكون لحمه بتعتو طريه ولحمة الخروف كمان كويسه بس ما باكلها انا وزوجي ما استعملها بالمره

وبنسبه للبهار
في جرام مسالا
وممكن انتي تسوي
عباره عن
هيل
قرفه
قرنفل
ورق غار
فلفل اسود
بهار
ورد مجفف
تطحنيهم في الخلاط حتى يصير خليط ناعم وبعدها يوضع في علبه وممكن تستعملي بجميع الاكلات في نكها تجنن

>>>> الرد الرابع :

>>>> الرد الخامس :